search
language
schedule

30/12/2022

ПРЕДСЈЕДНИК СО ВУКОВИЋ: ПОВЈЕРЕЊЕ ГРАЂАНА НАЈВАЖНИЈА ИНВЕСТИЦИЈА

НЕМАЊА ВУКОВИЋ, ПРЕДСЈЕДНИК СО НИКШИЋ За поштену и одговорну особу власт је више обавеза него привилегија… Пресудни су вриједносни судови и мотив – нијесмо дошли на власт да напунимо џепове и остваримо личне интересе, већ да урадимо нешто корисно за град и грађане. У том контексту, Никшић видим као град у којем ће се рјешавати и ријешити бројни проблеми грађана, каже Немања Вуковић, предсједник СО Никшић. Да ли је могуће, у врелој црногорској политичкој клими, хладне главе обављати функцију предсједника општинског парламента? Клима јесте врела јер политичка сцена обилује врелим темама и догађајима. Тешко је сачувати хладну главу и рационалну мисао када се све то „преточи“ у пленум. Јер, ту је 41 мишљење, карактер, став. Све то избалансирати и доносити одлуке чија тежина би требало да буде мјерљива искључиво јавним интересом – није једноставно. Али, у свјетлу сентенце да нико не може бити судија у свом случају, једино могу рећи – кажу да успијевам. Уосталом, РТВ Никшић директно преноси сједнице парламента, па свако има могућност да просуђује. Посебно ми је драго што се наше сједнице гледају и у другим општинама. Транспарентност рада парламента, као и свих осталих сегмената нашег дјеловања, неки су од приоритета нове власти. Да ли је, генерално, у тим ставовима одборника и даље доминантна партијска боја и тада када је то на уштрб јавног интереса? Желим да вјерујем да се у парламенту уважава интерес грађана, јер то је разлог ангажмана одборника. На бази тог принципа грађани бирају своје представнике. Што се никшићког парламента тиче, постоји висок степен толеранције и није то само утисак, јер је у текућој години велики број одлука усвојен једногласно. Значи, за њих су гласали и позиција и опозиција. Такође, што у бившем сазиву није био случај, амандмани опозиције постају саставни дио одлука и прописа, на примјер у измјенама и допунама Одлуке о буџету. Уосталом, грађани су на изборима казнили једноумље као стил владања и одлучивања. Али није мали број грађана који очекују да њихови представници по сваку цијену, зарад остајања на власти, или њеног делегитимисања, бране партијски став. Колико је такав амбијент погодан за партијске калкулације и опасан за урушавање демократског капацитета парламента? Важан је податак да је у годинама прије промјене власти у никшићком парламенту практично владао једнопартизам, а то свакако значи и урушавање минимума демократског капацитета те институције. Свакако да ми, који смо на политичким позицијама, у одређеној мјери слиједимо модус операнди политичких партија из којих долазимо, али ни у ком случају нећемо дозволити искључивост, у било ком смислу. Персонална рјешења су небитна уколико је лоша „клима“ и уколико би неко нови, можда – са другачијим и напреднијим погледима, био принуђен да се прилагођава „октроисаним“ партијским ставовима. Данашња слика никшићког парламента је много другачија и љепша од оне „старе“. Буде „оштрих“ полемика, снажних аргумената ЗА и ПРОТИВ, сукобљавања ставова, мишљења, различитих погледа на правац развоја општине… али, тај „сукоб“ никада не прелази границу цивилизованог и одвија се уз максимално уважавање, условно – противника, као одговорног и као суграђанина. Прецизније – расправе карактерише култура дијалога. Мислим да је управо то начин на који би требало да функционише парламент. Захваљујући директном преносу засједања, свако може да суди о карактеру, односно профилу парламента. Мени је изузетно важно да грађани виде ко су њихови представници, да чују излагања и просуђују о квалитету властитих избора. Као што сам већ нагласио, задовољан сам отвореношћу, демократичношћу и степеном културе дијалога у СО Никшић, али нијесам задовољан условима у којима раде одборници, и ти услови биће унапријеђени. Завршен је пројекат реконструкције скупштинске сале и покушаћемо да пројекат реализујемо без оптерећивања буџета Општине. Од ове године ћемо повећати накнаде одборницима, јер су оне биле најниже у држави, а ти људи доносе важне одлуке, раде одговоран посао, и то би требало уважавати. Тридесетак година грађани и јавни интерес су у наративу политичара били на првом мјесту. Чиме се могу аргументовати тврдње да сада није као прије? Много тога смо за кратко вријеме урадили, у настојањима да увијек будемо на услузи граду и грађанима. Наравно, некада се захтјеви и очекивања грађана не могу испунити, неки – јер су нереални, а у неким случајевима, и поред њихове оправданости, просто у датом тренутку нијесмо у могућности да то урадимо, стога користим сваку прилику да замолим грађане за разумијевање јер проблема је много, а могућности су често ограничене. Морам да подсјетим да смо у мају 2021, када смо преузели власт у Никшићу, затекли на рачуну Општине милион и по евра, а 33 милиона дуга. Не наводим то као алиби, већ као релевантан показатељ у каквим условима је требало направити корак напријед, наставити рад и почети реализацију програма због којих су нам грађани дали повјерење. Вјерујем да људе у Никшићу опредјељује управо програмска и људска понуда и чини ми се да смо одговорили очекивањима, отворили смо врата за њихове проблеме, градимо повјерење. За клуб Демократа, власт није циљ већ средство које нам омогућава да радимо у корист грађана, да мијењамо ствари набоље и нашу визију Никшића преточимо у дјело. Сигурни смо да грађани јасно препознају да су нам њихови интереси на првом мјесту. Нова локална управа донијела је и другачији систем вриједности и вриједносних судова у односу на наше претходнике. Подсјетићу да смо се, на нашу иницијативу, одрекли накнада које су, за прековремени рад, примали предсједници Општине и Скупштине и општински руководиоци. Било је то по 250 евра мјесечно, док, чини ми се, то право нијесу могли остварити запослени. Данас ниједан општински функционер нема накнаду за прековремени рад, иако некад радимо и по 15 сати, али запосленима се, колико ми је познато, та ставка уредно измирује. Пресудан је мотив – ми нијесмо дошли да напунимо џепове, већ да рјешавамо горуће проблем града и грађана. А горући су? Један је еколошке, а други социјалне природе. Мислим да је проблем број један, јер се тиче и здравља грађана, дивља депонија Мислов до, и мале депоније којих има много, а резултат су нерада, као и ниског нивоа свијести грађана о значају очувања животне средине. Радује ме извјесно оснивање Службе „еко-ренџери“, али се плашим да ни то неће суштински ријешити проблем, док се ми као друштво не промијенимо. Одмах по преузимању власти били смо принуђени да се суочимо са тако комплексним проблемом, старим 18 година – сметлиштем Мислов до, али и са нереалним очекивањима да га ријешимо за „трен“. Огроман труд се улаже од првог дана. Влада је опредијелила 400.000 евра за санацију, гашење дубинских пожара, а у процесу израде је Студија санације комплетне депоније Мислов до. Имамо више понуда и видјећемо шта ће Студија показати, а коначно рјешење за ефикасно управљање отпадом било би отварање санитарне депоније по свим прописима, као и рециклажног центра. То би омогућило и отварање нових радних мјеста, будући да је незапосленост такође горући проблем у нашој општини. И на том пољу се доста ради, те очекујемо да бројни разговори са репрезентативним адресама у сфери бизниса резултирају и новим радним мјестима. Чекамо завршетак Просторног плана за долазак важног инвеститора, а реализација те инвестиције омогућила би 300 радних мјеста. У најави су и друге инвестиције. Према подацима Монстата, мада у анализама статистичких података треба бити опрезан, у Никшићу је око 3.000 мање незапослених у односу на јун прошле године. Наравно, на то је утицало више фактора, али један од њих је и отварање нових радних мјеста. Најбољи примјер за то је оснивање фирме „Солар градња“, а много доброг донијеће нам и „Белуга“… Сачували смо и „Жељезару“ и 229 радних мјеста, испоштовали и раднике „Металца“, иако „гашење“ тог „пожара“ суштински и није наша обавеза. Подсјетићу, осим једнократне помоћи, Општина им је обезбиједила квалитетну правну помоћ, што већ доноси резултате. Не гомила се администрација. Отварају се нова радна мјеста у реалном сектору. Није то искључиво заслуга Општине, али је наша улога битна у стварању услова да инвеститори кажу – желимо да дођемо у Никшић. Јер, Општина се поставља као партнер, а не као „рекеташ“. Такође, Општина у сарадњи са другим институцијама и невладиним организацијама реализује низ пројеката, међу којима су и они међународног карактера, чији циљ је подстицај развоја предузетништва. Немамо чаробни штапић, на власти смо тек годину и по, а проблеми су огромни. Када је ријеч о запошљавању, опозиција тврди да су на сцени непотизам, партијско запошљавање и реваншизам? Волим да, управо на ту тему, поменем претходнике. Такве примједбе износе они који су у свом окружењу запослили све, што би наш народ рекао – „до седмог кољена“. Нико из моје породице се није помјерио са позиције гдје је био прије мог доласка на мјесто предсједника Скупштине. Дешава се, генерално, да неки веома стручни кадрови, чланови породица функционера, буду жртве ригорозног става, али непотизму се мора стати на крај. А што се тиче реваншизма, он важи само за оне који су огрезли у криминалу и корупцији. Подигнуте су оптужнице против бившег предсједника и в. д. предсједника Општине, због незаконито додијељених скоро 30.000 евра. Спреман сам да се обрачунам како са представницима бивше, тако и садашње власти, који на било који начин крше законе. А они који раде одговорно, радиће и даље свој посао, без обзира на партијско опредјељење. Оцјена идеја и намјера локалне управе може бити описна и може се релативизовати. Када је ријеч о напретку, показатељи би морали бити егзактни и самим тим измјештени из простора манипулација и тумачења? Па један од егзактних показатеља јесте да је на рачуну Општине шест и по милиона евра, а да се све обавезе редовно сервисирају. И да је поред свих проблема, средствима из државног и локалног капиталног буџета, затим кроз сарадњу са надлежним министарствима реализован, или је у току реализација, завидан број пројеката од виталног значаја за град. Асфалтирали смо преко 150 путних праваца у скоро 30 мјесних заједница, а 160 километара путева је насуто. Санирани су путеви Маочићи–Велимље, Баре Бојовића – Капетаново језеро, адаптиран пут Кусиде – Трепча – Мужевице – Дубочке – Црни Кук као и дио пута Луково–Драговољићи. Асфалтирано је око 100 мањих локалних путева и саобраћајница, реконструисана Улица Буда Томовића, а посредством ИФАД програма асфалтирано је преко 6 километара путева у Бањанима и 3 километра у Жупи. Уређење Широке улице у Драговој Луци је у току, а та инвестиција вриједна је 770.000 евра. На путу Рубежа – Миоље Поље – Мораково почело је постављање заштитне ограде, мрежа и туристичке сигнализације, а радови су процијењени на 730.000 евра. Завршен је тендер вриједан 6,9 милиона евра за реконструкцију магистралног пута Никшић–Вилуси у дужини 6 километара, дионица Никшић–Кусиде. Често смо у прилици да чујемо од мјештана сеоских подручја да као проблем број један наводе водоснабдијевање, а градског и приградског – нефункционалност водоводне и канализационе мреже? У тој области проблеми су велики, а рјешења комплексна. Извођење радова подразумијева, осим уобичајене правно-административне процедуре, и низ истраживања терена. У току је изградња водовода у Горњем граховском пољу и Лазу, завршене су процедуре за почетак изградње водовода на Ивању, за шта су обезбијеђена средства од око 400.000 евра, а у току је испитивање могућности довођења воде до безводних села у Бањанима. У планиране активности спадају реконструкција градског водовода и побољшање водоснабдијевања Жупе. Такође је у процесу израде пројектна документација за проширење канализационе мреже, а тај посао кошта 624.000 евра. То су велики и захтјевни пројекти. Из угла инвеститора, или оних који обезбјеђују средства, величина пројекта мјери се висином инвестиције. Да ли грађани тако размишљају? Углавном не. Свакоме је свој проблем највећи, па и његово рјешавање најважније – што је негдје и нормално. Али постоји и висок степен сагласности око појединих пројеката, као што је нпр. уређење квартова. Такво је искуство из два захвата у центру града, за шта смо издвојили 140.000 евра, а у току су радови уређења квартовске површине вриједни 700.000 евра у Грудској махали. Са бројних адреса поздрављена је и изградња парка са дјечијим игралиштем на Крупцу. Укупна вриједност радова је око 300.000 евра. На велико одобравање јавности наишли су и пројекти уређења фасада и равних кровова, а посебно – пројекат јавне расвјете. Наиме, постојећа јавна расвјета, током сљедеће године, биће замијењена лед свјетлосним изворима са системом електронског праћења њеног функционисања. Пројекат вриједан девет и по милиона евра финансираће се преко ЕСЦО модела. Који још пројекти спадају у велике, сходно финансијској структури? У велике инвестиције спадају нови простор за РТВ Никшић у Дому револуције. РТНК је коначно постала јавни сервис, а радови чија је вриједност милион и 800.000 евра у току су. Планирана је изградња зграде Филолошког факултета и Ватрогасног дома, затим наставак реконструкције Дворца краља Николе, завршетак радова на градском стадиону, реконструкција Булевара 13. јул, наставак уређења низа саобраћајница и путева, а међу њима реконструкција пута Манитовац–Кусиде, вриједна осам милиона евра, Видрован – Јасеново Поље, реконструкција Школске улице, изградња Студентског дома, уређење простора иза Дворца краља Николе, реконструкција Улице Воја Деретића, набавка аутобуса за градски и ђачки превоз, адаптација Саборне цркве Светог Василија Острошког… Реализација поменутих пројеката укупну слику Никшића учинила би неупоредиво љепшом и модернијом. Никшић је некада био привредни центар Црне Горе, град спорта и културе. У ком правцу иде Никшић? У добром правцу, увјерен сам. Општинско руководство улаже максималан напор да, отвореним и партнерским односом, привуче инвеституре. И, на добром смо путу да у тој намјери успијемо. „Широке“ смо „руке“ када је ријеч о подршци култури, а улагања у спорт су рекордна. Као један од великих доприноса издвојио бих и нови „живот“ ФК Челик, који се, на радост „армије“ навијача и симпатизера, поново такмичи. Трудимо се да дамо замајац развоју сваког сегмента, битног за развој нашег друштва. Важно је што успијевамо да обезбиједимо средства за развој града, јер наш буџет је сервисног карактера. У наредној години буџет је планиран на износ од 26,8 милиона евра, а капитални је пројектован на 5 милиона и 50.000 евра. За изградњу и реконструкцију улица предвиђено је 1,3 милиона евра, за уређење квартова 520.000, водоснабдијевање 420.000, експропријацију земљишта за изградњу саобраћајница, било у нашој режији или у режији капиталног државног буџета, 300.000 евра. Општина ће и у 2023. суфинансирати санацију фасада и равних кровова стамбених зграда са 100.000 евра, за уградњу лед расвјете у граду предвиђено је 300.000, а биће издвојена средства и за набавку механизације за комуналне дјелатности. Агро буџет је планиран на 415.000, од чега се 333.000 односи на субвенције за откуп млијека, 40.000 за женско предузетништво… У 2023. биће увећане стипендије за студенте на 110 евра, а за то је потребно 140.000 евра. Кроз текућу потрошњу пројектоване су и субвенције за превоз ђака, које ће износити преко 360.000 евра, за вантјелесну оплодњу 50.000, а за новорођену дјецу 70.000 евра, а уз то, захваљујући Клубу посланика Демократа, свако новорођенче добиће накнаду од 900 евра. Како сте као опозиционар размишљали шта бисте, да сте на власти, прво урадили, а шта се показало када сте дошли у позицију да одлучујете? Као опозиционар размишљао сам како ублажити проблем незапослености, задржати младе у Никшићу, како санирати депонију Мислов до, валоризовати природне потенцијале… Знао сам да је ситуација лоша, али сам мислио и да добро познајем структуру проблема. Ипак, био сам прилично изненађен сложеношћу затечене ситуације: неадекватно постављен систем, неуређен простор, лоша комунална инфраструктура, јавна предузећа у минусу… превише проблема, а премало новца. Дводеценијско урушавање и стагнација дошли су на наплату у граду великих социјалних потреба. У таквој ситуацији, за одговорног човјека управљање градом далеко више је обавеза него привилегија. Да ли је, ипак, како каже народна – боље прст власти него триста богатстава? У нашој врелој политичкој клими међу триста богатстава је и миран сан. Ја сам чуо за дилему – шака власти, или шака злата. Али она за мене не постоји. Мирно спавам јер ко поштено врши власт, тај нема никаквих проблема са сном. Напорно је, и јесте велико оптерећење, али трудим се да из овог посла изађем као што сам и ушао – чистих руку, чиста образа и мирне савјести, са мотивом да урадим највише што могу за мој град и суграђане. Из тог корпуса би се могла кандидовати новогодишња честитка? Кандидујем здравље и чист образ. С. В.


Подијели артикал

chevron_left

све новости

chevron_right

Najnovije vijesti

arrow_upward